۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

اعتراض مردم به نمایش کبری خادمی


نوشته: عبدالباسط امل

کبری خادمی به روز پنج شنبه ۲۶ فبروری، اعتراض متفاوت را نسبت به آزار خیابانی در کابل به نمایش گذاشت.


او با پوشیدن لباس زرهی از کوته سنگی به سمت خوشحال خان قدم زد.
در حالیکه چنین لباس را به تن نموده بود اعتراض اکثریت مردم را با خود همراه داشت. عده بابت این حرکت می خندیدند و عده ی هم این عملش را سازمان یافته دانستند.
به تعقیب اینکه آوازه  حرکتش در وبسایت های خبری و رسانه های اجتماعی پخش شد مخالفت های زیادی را با خود همراه داشت که درینجا نظریات تعدادی از هموطنان ما را شریک می نمایم.
حمیده وردک در فیسبوک خود راجع به این حرکت چنین می نویسد:


خواهرم! هنوز غرور مرد افغان را در هیچ مرد دنیا پیدا کرده نمیتوانیم. بر یک مرد انگلیس زن اش وسیله است اما بر یک مرد افغان زن اش نیم ایمان اش ملکه خانواده اش عزت قوم و قبیله اش میباشد.
مرد افغان در بدترین شرایط بر زن خود زنده گی میسازد.
ولی قبول ندارد عزت خانم اش در رستورانت ها شراب خانه و یا در رقاصه خانه ها لیلام شود.
ولی بر یک مرد غربی این همه افتخار است .
درست است آن چه تو اعتراض کردی وجود دارد .
اما نه این قدر که تصویر اش را بر جهان بی ننگ ترین معرفی نمایی هندوستان بدترین کشور هایست که پدیده خیابان آزاری زیاد هست ولی زن هندی را پیدا میکنی همچو حرکتی را انجام داده باشد.
اعتراض وجود دارد ولی نه به این گونه که جهان فکر کند مرد این سر زمین وحشی ترین ها اند .
من به حیث یک دختر افغان که همه روز سر کارم با رسانه ها است فعالیت های اجتماعی دارم هیچگاه مورد آزار یک خیابان آزار قرار نگرفتیم هفت سال محصل بودم و حالا هم هستم روزانه بیش از چند بار بازار و یاهم تنها بخرید میروم.
شاهد همچو موضوعی نبودیم.
چون تمامی مواردیکه لازم هست در نظر گرفته از مکان که هستم بیرون میشوم.
پس در کشوری مثل افعانستان چی امیدی باید داشت .
فراموش کردیم که ملالی رابعه بلخی سطان راضیه یا عایشه درانی؛ کی ها بودند!
خواهرم یادت باشد که دختر افغان بی مثال در جهان بود و هست و عزت دختر افغان بدست خودش به غرور داشت خودش مربوط میشود .
شاید فراموش کردیم مادرما دیروز زن غربی نبوده که امروز ما درگیر ای موضوع هستیم زنان افغان بدترین شرایط سخت ترین شرایط را سپری کردند تا یک دختری با عزت یک پسری با همت به جامعه تقدیم کند.




شماری از کاربران فیسبوکی با نشر تصویرش با آقای جان کیری او را جاسوس غرب خوانده است.
عبدالظاهر حمیدی در مورد این عمل می نویسد:
پروسه ترویج فحشا در لباس اعتراض!
جواسیس صلیبی، اروپایی و امریکایی درتقویه وتمویل این پروسه دست دارند.
او می افزاید: ایا با این کار ها حق خواسته می شود یا باید  رجوع شود به دین مقدس اسلام تا در عزت وشرف زنده گی داشته باشید.
هاشمی ذکریا می نوشته:
به محترمه مدعی ای اذیت شده:
آیا بجای اینکه این هیئت بی نمود و ضد اسلامی وخلاف عرف و عادات وارزش های افغانی- اسلامی را بخود گرفتی وهمه را شگرف زده و بد بین نسبت بخودت ساختی به سادگی نمی توانستی حجاب داشته و محفوظ میبودی ... تانباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.
عبدالستار سیرت می گوید:
مهم نیست که این حیوان صفتان توسط دستگاه جاسوسی شان به چه اندازه داخل فرهنگ ما شده بلکه مهم اینست که ماتابه چه اندازه برای حفظ فرهنگ مقدس مان سعی و تلاش نمودیم.
فضل الحق از هرات در وبسایت ایرانیان انگلستان نوشته:هدف این خانم بی هنر لطمه وارد نمودن به آزادی زنان افغان است. به نظر من این یک زن خیابانی ول گرد هست . فعلا زن افغان دموکراسی دارد اما نمیدانم بیشتر چی می خواهد این قشر برای جامعه خطر ناک میباشد.
 البته عده ی هم هستند که این حرکتش را تحسین نموده و حمایتش نموده اند.
آنچه قابل تأمل است اينكه:
آيا با اينگونه اعتراض می توان مانع اذیت بانوان شد یا باید راه دیگری را پیش گرفت؟
به نظر بنده برای اینکه زنان مورد اذیت قرار نگیرد باید به نکات زیر توجه کرد و آن را عملی نمود:

- دولت قانون را بسازد تا هرآنکه سبب اذیت بانوان می گردد مجرم شناخته شده و مورد پیگری قرار گیرد.
- آنهایکه مدعی هستند مورد اذیت قرار گرفته یا می گیرند باید لباسی برتن نکنند که سبب تحریک جوانان و مردان گردد و آنان را  جرأت آزار رسانیدن بدهد.

- جلو رسانه های که سریال ها و برنامه های مزخرف را پخش می کنند و در نشر فحشا و فساد تلاش می نمایند باید گرفته شود. چون عمده ترین عامل اش همین رسانه ها می باشد.
- باید از سوی تلویزیون ها، رادیوها، امامان مساجد و...  درس های از اخلاق وحیا و عفت برای مردم تقدیم شود و برای آنها احکام الهی را نسبت به درنظر داشتن حیا و عفت و چشم پوشی بیان گردد.
من مطمینم اگر درین مورد دولت بی توجهی نماید دیری نخواهد گذشت که ملت خود اقدام نماید. چون این مردم هر ازگاهی برای حفظ مقدسات و نوامیس خود بپا خاسته و می خیزند.

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...