۱۳۹۴ آبان ۱۴, پنجشنبه

زن حق تحصیل را ندارد

آنروز خوابگاه بودم.

یکتن از قاری صاحبان به اطاق دوستم آمده بودم، باهم حرف می زدند و من داشتم آماده می شدم تا دانشگاه بروم، ابتدا متوجه صحبت شان نبودم تا آندم که قاری صاحب گفت:

نه دختر حق تحصیل در دانشگاه را ندارد، او با صدای بلند تر ادامه داد: اصلاً به من از قرآن و حدیث دلیل بیاور جایی آمده باشد که دختر می تواند در دانشگاه درس بخواند.
با شنیدن این حرف ناگاه چند لحظه به چهره اش خیره شدم و به چنین عقیده اش تأسف خوردم. 
با اینکه به حافظان قرآن و علماء احترام دارم ولی لازم می دانم حرفی را یاد آور شوم که بیانش را بر خود لازم می دانم و آن اینکه:
ما هنوز هم در کشور خود افرادی را داریم که با وجود ظاهراً عالم دین اند ولی اصلاً درک و فهم درست از اسلام ندارند و این دقیقاً همان مشکلیست که همیشه ما را دچار مشکلات فراوانی نموده است.
این قاری صاحب هم از همانگونه افرادی است که صرف لفظ قرآن و ممکن چند مطلب ناچیزی از دین را فراگرفته باشد اما همین علمیت کم او را مغرور ساخته، تا جایکه فکر می کند قرآن و حدیث فقط همان چند کلمه ی است که او به حافظه سپرده و بس!
راستش اینگونه نیست آیات قرآنکریم در احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم و کتب معتبر علمای راستین دین تفسیر و توضیح گردیده است. پیامبر صلی الله علیه وسلم خود می گوید: آموختن علم بر هر مسلمان (چه مرد و چه زن) فرض است ... (مفهوم حدیث)
گیریم که ممکن دین درینمورد چیزی نگفته باشد (که اصلا محال است نگفته باشد) ولی اگر زن تحصیل نکند و درس نخواند آیا بیسوادی خودش باعث مشکلات بیشتر در جامعه و نسل که از آنان به وجود می آید؛ نمی گردد؟ طبعاً که می گردد.
همین عقب ماندگی فکری همچنین آدمها سبب گردیده است که دشمن حقوق زن را بهانه قرار داده و به ده ها طرح خود را در کشور ما پیاده نمایند، اگر سطح علمی مرد و زن درین کشور بلند می بود امروز جوانان این کشور صید دام دشمن نمی گردیدند که با دین مخالفت نمایند.
جهل و بیسوادی بدبختی می آورد، ملت های دیگر زمانی به قله های موفقیت رسیدند و کشور شان آباد شد که زن و مرد، دختر و پسر دانش آموختند و آن را به دیگران آموزاندند. اگر می خواهیم دیگر بدبختی های چندین دهه پایان بیابد و روز روشن را بنگریم و مثل ملت های دیگر سربلند و باعزت زندگی کنیم در نخستین قدم باید بیاموزیم و نگذاریم فردی بیسواد بماند که بدون شک آنزمان که یک ملت با فهم و شعور و سواد گردد هرگز ظلم ظالم آنجا ادامه نمی یابد و دشمن نمی تواند بالای آنها حکم براند.

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...