۱۳۹۶ مرداد ۲۹, یکشنبه

دشمن علما نباشیم!

مریض عاجزانه در مورد درد و رنجِ که از آن می کشید حرف می زد، در میانهٔ سخنان که رویش بسوی داکتر بود گفت:
من علاوه بر رهنمائی های داکتر سخت پابند جماعت ۵ وقت نیز هستم امید دارم خداوند مشکلَم را حل کند.
داکتر با شنیدن همین حرف چشمها را بیرون کشیده اعتراض گونه گفت:
نه...! 
جماعت برای چی؟ بهترین نماز آنست که به تنهایی بخوانی و باخدایت راز و نیاز کنی و ضمناً من اصلاً به مُلاها اعتمادی ندارم.
من که کمی آنسوتر نشسته بودم و شاهد عینی این سخنان بودم برایم عجیب بود وقتِ این سخن را از دهن یک داکتر می شنیدم؛ خیلی متأسف شدم.

عدهٔ از ما با شنیدن یا دیدن خطایِ از علمای دین دشمن همیشگی آنها شده و حتی که خود نیز مرتکب خطاهای بیشمار با درک غلط خود از دین و یک عالم می شوند.
یاد مان باشد بنی آدم بخصوص علما چه عالم دین باشند یاعالمِ رشتهٔ دیگری عاری از سهوَ نیستند، نباید صد در صد کسی را پاک از خطا فکر کرد، آنچه لازمست سخنانِ که از آن می شنویم و کردار خوب شان است که همین مسئله را پروردگار در قرآن خیلی زیبا بیان کرده و می فرماید:
(فَبَشَّر عِباد الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
الزمر (18) Az-Zumar

پس مژده بده بندگانم را(همان) کسانی که سخن (ها) را می شنوند، پس (از) نیکوترین آن پیروی می کنند، آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده است، و آنها خردمندانند.)
مردمانِ با فکر و اندیشه به خوب خوب می گویند و بد را بد، سخن نیک را از هرکسِ ولو کافر باشد میپذیرند ولی سخن بد را هرکسِ بگوید دور می اندازند.
فراموش نکنیم تعدادِ اندکی از عالم نماهای دین هرگز نمایندگی کامل از علمای دین ما نمی کنند و باید تفاوت واضح میان عالم دین و دیگران قایل شد.
متوجه باشیم نشود حرفی بزنیم که باعث تردید و تشکیک دیگران در باورها و اعتقادات دینی شان شویم که برای خود ما صدمهٔ بزرگ وارد خواهد کرد.


#امل

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...