۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

چه کساني بر راه راست هستند ؟





﴿لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ هُمْ الصَّادِقُونَ﴾. [حشر: 8 ].
همچنين غنايم از آن فقراي مهاجريني است که از خانه و کاشانه و اموال خود بيرون رانده شده اند. آن کسانيکه فضل خدا و خشنودي او را مي خواهند و خدا و پيامبرش را ياري مي دهند، اينان راستگويانند.
مهاجرين کساني بودند که به فرمان خدا و رسولش -صلي الله عليه وسلم، از خانه و دارايي و حتي  بعضي از آنها از خانواده و خويشان خود گشتند و دست خالي و بدون کمترين توشه اي راه سفر را بستند. اينها براي نصرت و ياري دين خدا  ورسول او -صلي الله عليه وسلم- دنيا را با تمام لذتها و دلبستگيهايش ترک نمودند و با تقديم نمودن جان و مال خود اجراء احکام الهي را ممکن ساختند. اهميت کار آنها از آنجا ناشي مي شود، که مهاجرين اولين گروه مسلمانان و تنها ياوران پيامبر اسلام -صلي الله عليه وسلم- در ميان انبوه مشرکين بودند و حضور آنها همواره مانع از اين مي شد که نداي اسلام در گلو خفه شود و اين شريعت نو پا براي هميشه به خاک سپرده گردد. مهاجرين گروه اول اصحاب بودند و براي قبول اسلام و ياري پيامبر آن، تاوان سنگيني را پرداختند.
رستگاران واقعي
﴿وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلاَ يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ﴾. [حشر: 9].
(آناني که قبل از آمدن مهاجرين خانه وکاشانه و ايمان را (در دلها) آماده کردند و دوست مي دارند کساني را که به پيش آنها هجرت کرده اند، و در درون احساس نياز و رغبت نمي کنند به چيزهايي که به مهاجرين داده شده است و ايشان را بر خود ترجيح مي دهند هر چند که خود سخت نيازمند باشند. کسانيکه از بخل، نفس خود را نگهداري و محفوظ کردند، ايشان قطعاً رستگارند).
گروه دوم از اصحاب که پايه اي ديگر را از دين محکم نمودند، انصار بودند. انصاري که بي توجه به مال و دارايي و منافع دنيوي به نداي رسول اکرم -صلي الله عليه وسلم- براي ياري دادن و پناه دادن به مهاجرين پاسخ داده و برادران ديني خود را در آنچه داشتند شريک کردند. انصار باروي آوري به پيامبر اسلام -صلي الله عليه وسلم- و برادران جديد خود، دشمنان تازه اي براي خويش بوجود آوردند و دوستان زيادي را از دست دادند، ولي بخاطر رضاي خدا و رسولش از مصائبي که در پشت خورشيد بخت شان به کمين نشسته بود نهراسيدند و مبارزه شديدي را در راستاي تحقق آرمانهاي شريعت جديد آغاز نمودند. آنها در ازاء پيوستن به خط پيامبر اسلام -صلي الله عليه وسلم- تاوان سنگيني را پرداختند.
برگرفته از کتاب ياوران حقيقت/ نگرشي بر منزلت صحابه از ديدگاه قرآن- نوشته آپتين اميری

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...