۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

هر مسلمان باید مبلغ باشد!

دوستان عزیز اگر ما کارنامه ها و زنده گی تمام پیامبران( علیهما السلام) را مورد مطالعه قرار دهیم در خواهیم یافت که دعوت مسلمانان و غیر مسلمانان و یا به عباره دیگر ( امر بالمعروف و نهی عن المنکر) در سطر اول کارنامه هایشان دیده میشود. و اگر همین وظیفه نمیبود ما شاید شاهد مسلمانان بتعداد امروزی نخواهیم بود خداوند ( جل جلاله) از آنها راضی باشد و آنها از الله تعالی). باید تذکر داد که عمل تبلیغ (امر بالمعروف و نهی عن المنکر) یک عمل اسلامی و قرآنی بوده و انجام آن بدوش تمام مسلمانان بوده البته در هر زمان و مکان چناچه خداوند ( جل جلاله) این مسولیت بزرگ و با عظمت را در کلام پاک و بینظیر خود ( قرآن مجید) درسوره ال عمران آیت 110 بدین طور بیان نموده است :
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿110﴾ سوره ال عمران.
ترجمه: شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد و اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند قطعاً برايشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند ولى بيشترشان نافرمانند .110
بناً دعوت به خوبی ها و منع از بدی ها مسولیت تمام ما مسلمانان بوده باید در تطبیق آن همیشه کوشا باشیم. نقطه مهمی که در این آیت شریف الله تعالی به آن تاکید کرده است اینست که خود خداوند (جل جلاله) تعریف و تمجید کسانی را نموده است که دعوت می کنند. پس وقتی ما میخواهیم از بنده های خوب خداوند پاک در دنیا و آخرت باشیم در قدم نخست خود را با تمام افزار دینی و قرآنی آراسته نموده بعدا" به دعوت دیگران بپردازیم تا زنده گی زیر بیرق قرآن به خصوص زیر حکم این آیه کریمه را بدست آوریم. چیز دیگر قابل بحث اینست که (امر بالمعروف و نهی عن المنکر) دو پایه اساسی یک دولت اسلامی میباشد به حکومت اسلامی عزت و قوت میبخشد و در نظامی که (امر بالمعروف و نهی عن المنکر) رعایت نمیشود آن حکومت و آن ملت نمیتوانند هیچگاهی ملت و حکومت قرآنی و ایمانی باشند.همچنان اگر هر حکومت اسلامی در قسمت تطبیق و اجرای این دو امر مهم و با ارزش سهل انگاری نماید حتماَ دچار مشکلات زیادی میشود چیزیکه ما مسلمانان امروزی بدان دچاریم ( فقر، بیکاری، بی امنیتی، بی نمازی ،سرقت، نداشتن صلاحیت سرتاسری و دیگر نابسامانی هاییکه ما امروز با آن دست و پنجه نرم میکنیم اینها همه و همه از عدم تطبیق این دو اصل قرآن است. در قدم بعدی در سطع پایین ما باید هر کدام طبق قدرت و توان در اجرای این دو اصل ارزنده کوشش بخرچ دهیم تا منحیث خلیفه خدا در روی زمین مسولیت خود را ادآ نموده و از سوال روز قیامت خلاصی یابیم قسمیکه الله تبارک و تعالی برتریت انسانرا تنها در تقوا و پرهیزگاری بیان کرده و میفرماید.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿13﴾ .سوره حجرات. ترجمه: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است (13).
به اساس آیه فوق تنها و تنها نزدیکی و تقرب ما به نزد الله ( جل جلاله) تقوا و پرهیزگاری میباشد. و ما تا زمانی نمیتوانیم با تقوا باشیم تا وقتیکه به احکام قرآن، جامعه عمل بپوشانیم چرا که تنها با پنج وقت نماز خواندن نمیتوان کدام تغیری در جامعه آورد. پس بر ماست تا بخاطر تغیر مثبت و رسانیدن احکام خداوندی در جامعه بر علاوه دیگر وظایف دنیوی دعوت (امر بالمعروف و نهی عن المنکر) را پیشه خود قرار دهیم.
ألسلام علیکم و رحمته الله و برکاته
منتظر دعای نیک شما

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...