۱۳۹۱ بهمن ۱۴, شنبه

امروز روز تلاش است!

امروز روز توست عزیزم!

صبح شد، در انتظار شب نباش،‌ فقط امروز باید زندگی کنی، دیروز با خوبیها و بدیهایش رفت و فردا هنوز از راه نرسیده است. خورشیدی که امروز طلوع کرده متعلق به توست، عمرت فقط یک روز و حیات جاودانه ات امروز است وبس، گویا امروز به دنیا آمدی و از دنیا می روی.


خودت را در میان کابوس غم و اندوه به خاطر گذشته و توقعات و آرزوهای آینده سرگردان نکن. ابتکارات، خلاقیتها و تمام توانت را فقط برای امروز ترتیب بده.
امروز باید نمازی با خشوع، تلاوتی با تدبر، تفکر با اندیشه، ذکری با حضور قلب انجام بدهی، تنظیم امور، اخلاق خوب،‌ رضایت به تقسیم الهی، توجه به صحت و سلامتی و فایده رسانی به دیگران را در برنامه ات داشته باشی. امروز را تقسیم کن، از دقایق آن به اندازه ی سالها و از ثانیه های آن به اندازه ی ماه ها استفاده کن. نهال نیکی بنشان، کار زیبایی انجام بده، از گناهان توبه کن، با خدایت به راز و نیاز بپرداز. آماده ی سفر آخرت باش، خوشحال و شادمان و با آرامش و اطمینان زندگی کن. از رزقت، همسرت، فرزندانت، شغل و مسکنت، علمت و از آنچه داری راضی و خرسند باش (فخذ ما اتیتک وکن من الشاکرین).
غم و اندوه، ناراحتی و عصبانیت، حسد و کینه را برای امروز از زندگیت دور کن. بر صفحه قلبت و بر روی میز کارت این جمله را بنویس که: امروز روز تلاش است! اگر امروز نانی گرم و خوشمزه بخوری آیا نان سرد و خشک دیروز و نان خیالی فردا اثری دارد و ضرری به تو می رسد؟!
امروز که آبی شیرین و گوارا می نوشی از آب شور دیروز و آب گرم و ناگوار فردا چرا باید ناراحت باشی؟ اگر صادقانه و با اراده ای محکم و فولادین به خودت بقبولانی که فقط امروز زندگی میکنم؛ آنگاه است که می توانی از لحظه هایت برای ساختن شخصیت، پرورش استعداد و پاکیزگی عملت استفاده کنی. به خودت بگو امروزحرفهایم را کنترول می کنم،  جملات زشت، فحش و ناسزا و غیبت را ترک می کنم، خانه و کتابخانه ام را امروز با نظم و ترتیب می آرایم و پراکندگی و از هم پاشیدگی را دور می ریزم. به نظافتم رسیدگی می کنم و از بدنم گرفته تا سخن و حرکات و رفتارم را می آرایم.
امروز باید در اطاعت پروردگارم، ادای نماز با بهترین صورت، بهره گیری از نوافل، تلاوت خوب و زیبا، مطالعه ی مفید و حفظ مطلبی سودمند بکوشم.
فقط امروز ارزش و فضیلتی را در اعماق قلبم می کارم و درخت زشتی را با شاخه های تکبر و خود پسندی، ریا و تظاهر و حسد، کینه و سوءظن از ریشه بیرون می کنم و روحم را پاک می سازم.
امروز شخص مفیدی باش، به دیگران کار زیبایی را هدیه کن، به عیادت بیماری برو، جنازه ای را تشییع و حیرانی را راهنمایی کن، گرسنه ای را طعام بده و با درمانده ای همدرد و با مظلومی همراه باش و اکرام علما و احترام بزرگان و ترحم بر کوچکترها را فراموش نکن.
به گذشته بگو که: دوباره بر نمی گردی و من نیز هرگز برایت گریه نمی کنم و هیچگاه از تو یاد نمی کنم چون تو بودی که ما را گذاشتی و رفتی و هیچ وقت به سوی ما برنمی گردی.
آینده هم پشت پرده پنهان است، با خواب و خیال زندگی مکن و خود را اسیر وهم و گمان مگردان و به امید فردای نامعلوم، امروزت را ازدست مده که فردا هنوز وجود ندارد و به صفحه ی زندگی ات نیامده است.

((امروز روز توست عزیزم))! این بهترین جمله در قاموس سعادت برای کسانی است که می خواهند به بهترین صورتها و زیباترین حالات زندگی کنند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: لاتحزن - نوشته دوکتور عایض القرنی، برگردان: محمد عثمانی

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...