۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

همت، بلند دار

برای خودت بلند همتی  را ترسیم کن


انسان اگر همتی بلند داشته باشد تا بالاترین حد ارزشها پیش می رود و به درجاتی چون بلندای آسمانها می رسد.
یکی از ویژگیهای اسلام در این است که پیروانش همتی بلند و هدفی والا و بزرگ داشته باشند.
همت هسته ی اصلی و مرکز فعالیت و تحریک نیروی انسان به شمار می آید و او را برای مسیر به طرف مقامات بلند و بزرگ کمک می کند. همت، موجب پیدایش خیر نامحدودی می شود که به وسیله ی آن می توانی به درجات بالای کمال صعود کنی و در رگهایت خون جرأت و شهامت و قدم گذاشتن در میدان علم و عمل را به جریان در می آورد. دیگر در کنار دروازه ی ارزشها و کمالات توقف نمی کنی و دست به طرف دیگران دراز کردن را کنار می گذاری. بلکه با طالبان فضایل و ارزشها و جویندگان سجایای انسانی به مسابقه می پردازی. به کم راضی نمی شوی، در آخر نمی مانی و حداقل را قبول نمی کنی. با داشتن همت بلند، آرزوها و کارهای پست دور می شوند و درخت ذلت و خواری، چاپلوسی و حیله گری از ریشه کنده می شود. انسان بلند همت، ثابت قدم و استوار می ماند و لحظات زندگی او را نمی ترساند. اما او که همتی ندارد، ترسو و بزدل می شود و غافل از همه چیز به سر می برد.
نباید بلند همتی و تکبر را باهم مخلوط کرد. زیرا فرق میان این دو، همچون فرق میان آسمانها و زمین است. بلند همتی، تاجی است درخشان برسر انسان آزاد و نمونه که همیشه در جستجوی پاکی، قداست، پیشرفت و ارزش است. و به خاطر از دادن فرصتهای نیکی و احسان و فضایل همواره در حسرت و اندوه قرار دارد و برای رسیدن به هدف و آرزوی خویش در سعی و تلاش مستمر به سر می برد.
بلند همتی زیور وارثان انبیاء و تکبر و غرور درد بی درمان ستمگران و بیچارگان است. همت بلند صاحبش را به سوی پیشرفت و کمال رهنمون می شود و با تکبر و غرور، آدمی به اسفل السافلین سقوط م یکند. ای طالب العلم، دانش آموز عزیز برای خودت بلند همتی را ترسیم کن و هیچ وقت از آن دور نشو.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: لاتحزن - نوشته: دکتر عایض القرنی، برگردان محمد عثمانی

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...