۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

آخرین توصیهٔ پیامبر صلی الله علیه و سلم: " نماز، نماز"

نماز را برپا دارید...

ارسال کننده: جابر عمری

آخرین نماز جماعت که پیامبر صلی الله علیه و سلم در آن امامت کرد نماز ظهر روز پنجشنبه بود، بعد از آن حالت پیامبر صلی الله علیه و سلم و درد او شدت یافت و مدت سه روز نتوانست برای نماز جماعت خارج شود. در این مدت ابوبکر الصدیق رضی الله عنه به جای پیامبر امامت می کرد.


پیامبر صلی الله علیه و سلم در نماز فجر روز دوشنبه (روز غمناک وفات ) پردهٔ حجرت را گشود تا این که به اصحاب خود بنگرد، که این دیدار به عنوان وداع بود، و چه وداع عظیمی است.
در آن لحظات ابو بکر صدیق امامت میکرد و صحابه در صف های نماز ایستاده بودند،
انس بن مالک میگوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم پرده را برداشت و سوی ما نظر کرد گویا این که ( از حسن و زیبایی ) چهره اش به سان ورقهٔ مصحف بود، سپس پیامبر صلی الله علیه و سلم تبسم کرد، و از بس که خوشحال شدیم نزدیک بود فکر ما از خشوع نماز منصرف شود، ابوبکر عقب رفت و گمان کرد که پیامبر صلی الله علیه و سلم به نماز می آید، اما پیامبر صلی الله علیه و سلم اشاره کرد که نماز را تکمیل کنید و پرده را پایین کرد و در آن روز وفات شده. (متفق علیه)
از این حدیث باید عبرت بگیریم، و بدانیم که نماز نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم چقدر منزلت و جایگاه بزرگی را داشت. پیامبر صلی الله علیه و سلم با دیدن این که صحابه بر نماز فجر در مسجد نبوی اجتماع کردند بسیار خوشحال شده، زیرا که او نماز را نور چشم خود میدانست " چنانچه در حدیث صحیح روایت شده است"
سخن در اینجا ختم نمیشود، پیامبر صلی الله علیه و سلم در آخرین لحظات وفات هم بر نماز تاکید میکرد. انس رضی الله عنه می گوید: بیشترین وصیهٔ پیامبر صلی الله علیه و سلم هنگام که وفات سراغش حاضر شد و نزع و غرغرهٔ روح صورت میگرفت چنین بود : ( الصلاة و ما ملكت أيمانكم) ترجمه مفهوم : (تاكيد میدارم بر ) نماز، و (با ) کنیزان (خود رفتار نیکو کنید). ام سلمه میگوید: همین حرف ها را تکرار میکرد، تا این که صدا را از سینه میکشید ولی بر زبانش چیزی گفته نمیتوانست. (روایت از امام احمد و نسائی به تصحیح البانی)
آیا برای مسلمان شایسه است که در راستای نماز غفلت و سهل انگاری کند؟
مگر چرا پیامبر صلی الله علیه و سلم تا آخرین لحظات و ودر شدیدترین حالت بر نماز تاکید میکرد؟؟
در اینجا دوستدار واقعی پیامبر صلی الله علیه وسلم معلوم میشود.
نماز میزان و مقیاس ایمان است، کسی نماز ندارد ایمان ندارد، ضعف در نماز به معنی ضعف ایمان است،
و پایبند بودن به نماز ( با شروط و کیفیت درست آن ) نشانهٔ قوت ایمان میباشد.
روزی در حضور پیامبر صلی الله علیه و سلم از نماز یاد شده، سپس فرمود: ( کسی که بر آن محافظت کند، نماز سبب نور، حجت و نجات او در روز قیامت میگردد، و کسی که بر آن محافظت نکند نه نور خواهد داشت و نه برهان و نه نجات، و در روز قیامت با قارون، فرعون، هامان، و أبي بن خلف یکجا خواهد بود)
روایت از مسند امام احمد بن حنبل.

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...