۱۳۹۲ آذر ۱۵, جمعه

بياييد با فتنه و عصبيتهاى قومى و نژادى مقابله كنيم

taaswb-qawmgraii1قواعد و اصول تعامل با فتنه تعصب قومى ونژادى:
همانطوريكه توقع ميرفت هتاكى و دشنام گوييهاى يك شخص مريض- كه سابقه كمونستى دارد و از اعضاى سر سپرده دستگاه جاسوسى بدنام خاد وابسته به سازمان كى جى بى بود و حالاهم شايد باشد-از پرده يك تلويزيون معلوم الحال كه كار و بنيادش پاشيدن تخم نفاق و كين ونفرت و ايجاد فتنه درميان ملت و مردم است،
سبب شد تا بار ديگر فتنه تعصب و فتنه قومى در رسانه تا و شبكه هاى ارتباط اجتماعى مانند فيسبوك گرم شود و برخى از كسان بازار سب و دشنام به آدرس اقوام مختلف كشور را گرم ساخته و دانسته ويا ندانسته سبب جريحه دار شدن احساسات هموطنان ما از اقوام مختلف شوند.
درين رابطه مى خواهم توجه هموطنان عزيز – از هر قوم و تبارى كه هستند- را به نقاط ذيل جلب مى كنم:
١-معيار تعامل با چنين پديده ها بايد بر اساس موازين و احكام وارزشهاى اسلامى و انسانى استوار باشد، به اين معنى كه ما بايد در برخورد با اين قضايا از جايگاه هاى اسلامى و انسانى حركت كنيم نه بر اساس احساسات وعواطف لجام گسيخته.
٢- ببينيم كه چه كسان و چه احزاب و نهادها و رسانه هاى فتنه هاى قومى و نژادى و سمتى را ايجاد مى كنند و به اين پديده شوم و غير اسلامى وغير انسانى دامن مى زنند؟
بايد سابقه و هويت اين اشخاص و نهاد ها را در حين موقف گيرى وقضاوت در مورد فتنه هاى كه ايجاد مى كنند همواره در نظر داشت.
معمولا كسانى به فتنه ها و تعصبات قومى ونژادى مى پردازند كه سابقه كمونستى و يا وابستگى به سازمانهاى استخباراتى را در گزشته داشته اند و حالا هم از همين پيشه شرم آور وننگين تغذيه مىشوند و نام ونان بدست مى آورند.
٣- توقيت يعنى وقت وزمان اين فتنه ها را هم بايد در نظر داشت: معمولا اين فتنه ها و تنشها. وقتى دامن زده مى شوند كه ملت و مردم ما با قضيه مهم وسرنوشت سازى مواجه اند، هدف ايجاد و دامن زدن به ابن فتنه ها انحراف اذهان و توجه مردم از قضاياى اساسى بسوى قضاياى بى اهميت ومصروف ساختن جوانان به چيزهاى ديگر است تا قضاياى اصلى و مهم را فراموش كنند.
بطور مثال درين روزها كه قضيه موافقتنامه به اصطلاح امنيتى و آينده و سرنوشت كشور و ملت مطرح است، فتنه قوم و نژاد توسط مزدوران حلقه بگوش استعمار ايجاد شد تا اذهان و راى عامه از قضيه اصلى منحرف شود.
٤- بايد دانست كه عناصر متعصب و فتنه آفرين در هر طرفى كه باشند وبه هر زبانى كه صحبت كنند از كدام قوم خاص و يا زبان و سمت مشخص نمايندگى نمى كنند، پس نبايد فتنه آفرينيهاى آنان را به حساب كدام قوم و نژاد و سمت ومنطقه معين گزاشت.
عناصر متعصب و فتنه جو از نظر روانى و جامعه شناسى معمولا افرادى اند عقده اى، مضطرب، بعضا مبتلا به ساديزم و منزوى و مطرود از جامعه< كه دربين مردم ومنطقه ومحله شان از شهرت وجايگاه اجتماعى خوب بهره ندارند، ازينرو نبايد حرفهاى اين عناصر “مريض” را جدى گرفت.
چون در بسا موارد اين اشخاص مى خواهند از طريق راه انداختن فتنه هاى قومى و زبانى وغيره شهرت كسب كنند و صاحب نام ونان شوند وجمعى را بفريبند و بدور خود جمع كنند. پس بهترين تعامل با فتنه هاى آنان تجاهل و ناديده گرفتن و اهميت ندادن به آنان و افكار مريض شان است، تا به اصطلاح خود اين افراد و نظريات وباييى شان “قرنطين” شوند.
٥-بايد توجه داشت كه تعصب قومى و نژادى مانند هر تعصب ديگر، يك پديده منفى است كه منتج به فاشيزم و اپارتايد شده و دربين جوامع بشرى جنگ و قتل و كشتار ايجاد مى كند و هست وبود مادى و معنوى ملتهاى را كه به پيامدهاى اين پديده غير انسانى وغير اسلامى مبتلا سوند برباد مى دهد.
جنگهاى اول و دوم جهانى، سياست اپارتايد در افريقاى جنوبى، جنايتهاى صربها در بالقان، جنايات ضد بشرى كه در رواندا بين قبيل توتسى وهوتو واقع شد، مثالهاى از جنايت ناشى از تعصبات و فتنه هاى قومى و برتري خواهيهاى نژادى و عكس العملها در مقابل آنست و ما نمى خواهيم افغانستان به سرنوشت مشابه با كشورهاى كه ذكر شد دچار شود.
٦- يك راهكار عملى براى مبارزه با فتنه هاى قومى ونژادى اينست تا يك حمله يا كمپاين بزرگ را در رسانه تا خصوصا تلويزيونها و فيسبوك و تويتر عليه تعصب وفتنه قومى ، نژادى و سمتى وزبانى آغاز كنيم كه مصمون ومحتواى آن نشر و پخش محبت بجاى نفرت، خير خواهى بجاى بدبينى،همزيستى بجاى نفى و حذف يكديگر،انسانيت بجاى حيوانيت، تحمل پذيرى وگزشت بجان بى صبرى و انتقام ، اخلاق وسخن نيكو بجاى بد اخلاقى وسب ودشنام و علم و تمدن بجاى جهل وعقب ماندگى فكرى ومادى باشد.
٧- اين كمپاين مبارك از همين حالا شروع شد بياييد همه باهم درين راه با قلم وقدم گام برداريم، و از تمام دوستان خواهشمندم تا با اضافات و تبصره هاى و ايجاد شعارها و صفحات و بينرها به زبانهاى مختلف در غنامندى كمپاين ريشه كن ساختن فتنه عصبيت. قوم و نژاد و زبان سهم بگيرند.

برادر شما
فضل الهادی وزین
_________________
با اظهار سپاس از اصلاح انلاین

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...