۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

شهید جهالت (خاطره)

نوشته: عبدالباسط امل
بعضا به قبرستانها سر می زنم تا فراموشم نکنم روزی من نیز از روی خاک به زیر آن می روم و نباید آنقدرها دلبند این دنیا باشم.
هربار با حادثه ی عجیبی برخورده ام ولی آنچه را اینبار دیدم سخت تکانم داد. 

عادت ندارم نوشته های را که روی سنگ قبرها حک شده است؛ بخوانم اما اینبار وقتی متوجه آن قبر بخصوص نوشته اش شدم, مجبورا جلو رفته تا از موضوع بهتر آگاه گردم.
روی سنگ قبر نوشته شده بود: 
فرزند دلیر, مبارز و شجاع ...... ولد...... بعد از رشادت و پایمردی زیاد به رهبری رهبر خردمند و فرزانه..... از سوی دشمنان دین و آیین مقدس ما, وهابیهای افراطی به عمر سی و سه سالگی در منطقه خوشحال خان کابل به سال 1373 ه ش به شهادت رسید. 

بلی!


من با خواندن این کلمات تکان خوردم, شاید بگویید چگونه هراسیدی چون اینجا کمتر کسی و گروهی بوده که به هموطنش ارزش قایل باشد و از جان و مال و ناموسش دفاع نماید.
اما به این ترسیدم و لرزه بر بدنم مستولی شد؛ چگونه دو جانب که هردو به وحدانیت الله و پیامبری رسول اکرم صلی الله علیه وسلم ایمان دارند و بخاطر ادای فریضه ی جهاد سلاح برداشته اند, به همدیگر و خون هم بهای قایل نیستند.
شاید آنها فراموش کرده اند, آن پروردگار که جهاد را فرض گفته است, در قرآن اینگونه می فرماید:

ومن يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها...... (نساء)
ترجمه: و هر كس عمداً مؤمنى را بكشد، كيفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود.

و نیز رهبر بشریت آنکه گفته است: جهاد بلند ترین قله اسلام است؛ می فرماید:

لاَ يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلاَّ بِإِحْدَى ثَلاَثٍ الثَّيِّبُ الزَّانِ وَالنَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالتَّارِكُ لِدِينِهِ
ترجمه: خون مسلمانی که به یگانگی خداوند و رسالت من گواهی دهد، حلال نیست. مگر در یکی از این سه مورد: زنای کسی که ازدواج کرده باشد؛ کسی که دیگری را بکشد و کسی که دین خود را رها کند (و مرتد شود). -صحیح بخاری باب کتاب بدءالوحی حدیث 6878- 


از قبر این مرد معلومدار بود که حتماً ایمان به یگانگی الله و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دارد و جانب مقابل هم متیقناً ایمان به الله داشته است ولی؛ هردو فراموش نموده بودند و از یاد برده بودند که قبل از سلاح برداشتن چیزهای است که باید بدانند ورنه در میانه راه به مشکلات فراوان مواجه خواهند داشت که بدون علم و دانش حل آن معضلات آسان نبوده و نمی باشد. ولی اینک پس ازمرگ پاسخ آنهمه جنایاتی را که در جهالت مرتکب شده اند؛ باید بدهند و آنهم در برابر قاضی که خودش شاهد است.

امیددارم آن برادران که هم اکنون در صف جهاد مسلحانه اند و برضد دشمن دین و خاک و نوامیس ملت خود سلاح برداشته اند, اینرا بدانند که یک قطره خون مسلمان بس گرانبها نزد پروردگار است و آنرا نباید دست کم بگیرند. و اگر نمی دانند آنهای که علم دارند؛ برایشان بفهمانند تا دیگر به ناحق مسلمان قاتل برادر مسلمانش نباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...