۱۳۹۵ شهریور ۱۵, دوشنبه

هفته شهید را هفته وحدت و محبت قرار دهیم!

نوشته: عبدالباسط امل
باردگر هفته ی شهدا رسید، این هفته مثل زیادی مناسبت های دیگر به هفته ی جنجال برانگیزی مبدل گردیده است.

عده ی درین هفته از رشادت ها و حماسه آفرینی بزرگ مردان جهاد مقدس افغان برعلیه روس و مزدوران داخلی شان؛ یادآوری کرده و در خصوص این مسئله برنامه ها و محافل بزرگی می گیرند ولی در عین حال عده ی هم وجود دارند که با رسیدن این هفته حساس می شوند و به شهدا و چهارده سال جهاد مقدس می تازند و آشکارا مخالفت خود را با جهاد بیان می کنند و واژه پاک مجاهد را ناپاک می شمارند.
اما آنچه درد آور است و همه ساله درین ایام و سایر مناسبتی های این چنینی شاهدش می باشیم آنست که اکثر مردم ما به همدیگر و بزرگان قومی و مذهبی و لسانی همدیگر می تازند حتی که اخلاق بحث و عفت کلام را زیر پا می کنند و دوستی چندین ساله را به خاطر خوب یا بد گفتن شخصِ؛ به دشمنی و کینه مبدل می کنند.
بدون شک اینهمه از جهل و نادانی مردم صورت می گیرد ورنه ملتی که با فهم و درک باشد هرگز با پرداختن به گذشته از همدیگر فاصله نمی گیرند.
مجاهدین و شهدای که هفته ی شهید به آنها اختصاص داده شده در کنار حماسه آفرینی ها و شجاعت بینظیری که در جهاد علیه اتحادشوروی سابق از خود نشان دادند؛ اشتباهاتی را نیز مرتکب شده اند که هیچ کس آنها را معصوم و عاری از خطا نمی داند ولی نکته که منحیث ملت عاقل و مسلمان و با درک باید روی آن تمرکز داشته باشیم: پیروی از کارکردهای خوب، رشادت و آزادیخواهی آنها و درس گرفتن از خطای آنها است!.
ملت های مترقی و پیشرفته جهان زمانی چهره خوشبختی و آرامی را دیدند که هرعمل کوچک و خوب را ستایش کردند و هر اشتباهی را منحیث عبرت پذیرفتند.
آنچه که ملت ما درین شرایط حساس، شرایطی که هر روز ما متفرق می سازند؛ نیاز دارد پرهیز از تاختن و دشنام دادن به بزرگان و درس گرفتن از خطاها و سرمشق قرار دادن کارکردهای خوب است.
بیایید با احترام به گذشتگان و بجای قضاوت های مملو از تعصب و با دور گذاشتن کینه های گذشته از چنین فرصت ها برای متحد ساختن و یکپارچه شدن ملت خود استفاده اعظمی کنیم و بذر محبت و صمیمیت را بجای دشمنی و بدگویی میان اقوام مختلف و ملت خود بکاریم.
استفاده مثبت و اعظمی از مناسبت های بزرگ در راستای پیشرفت و متحد ساختن مردم از کار ملت های بزرگ و دوراندیش است، ملت های که تصمیم گرفته اند دیگر فریب دشمن بیگانه و مزدوران داخلی شان را نخورند.
بدون شک اگر چنین کردیم و از فرصت ها به نفع ملت و کشور خود کارگرفتیم خیلی زود شاهد تغییر مثبت و قابل ملاحظه ی خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...