۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

اشرف غنی و انحصار قدرت



نوشته: داکتر عبدالباسط امل


پس از به قدرت رسیدن دکتر غنی ملت شاهد تغییرات مثبتی بودند، هرچند هر فردیکه به قدرت میرسد دست به کارهایِ میزند و این چیزِ غیر عادی نیست ولی بازدیدها، برطرف کردن ها و تقررهای نخستینش جلویِ چشمان عدهٔ را گرفت و همه فعالیت ها را با دید مثبت نگریستند تا مگر همگانی شده و واقعاً رنجها و غمها پایان یابد.
اما آنچه قابل تأمل است و باید هر فرد این کشور از هر مفکورهٔ که باشد به دقت به آن بیندیشند و خواهان اصلاحش شود؛ برکنار ساختن و به حاشیه راندن چهره های مطرح و بزرگان جهادی و قومی از سوی رئیس جمهور می باشد. برکنار شدن احمد ضیأ مسعود هوادار دور انتخاباتی رئیس جمهور، به حاشیه کشاندن استاد سیاف و اسماعیل خان و این اخیر معاون اول فردیکه سرسخت او را حمایت کرد و به قول خودش اشرف غنی را به پیروزی رسانید، همه سؤال برانگیز است.
جدا ازین چند مورد مسائلِ دیگری هم وجود دارد که واقعاً نگران کننده است. از دید من چنین اقدامات قبل ازینکه جنبهٔ مثبت داشته باشد آژیر خطر را به صدا در می آورد. چنین اقدامِ انحصاری ساختن قدرت را نشان میدهد، هر شخصیتی که به حاشیه کشانده می شود یا از سِمتَش برطرف می شود به جمع مخالفین حکومت و بالأخص رئیس جمهور اضافه می شود.

در چنین شرایطی که مخالفین مسلح هر روز جنایت بزرگتری را مرتکب می شوند آیا لازم است رئیس جمهور دست به چنین کاری بزند؟ آیا او در صدد اصلاحات است یا تک قومی ساختن قدرت؟ برکنارکردنها و سخنان اخیر او که همین پیام انحصار قدرت را می رساند! در جامعهٔ که ما زندگی داریم استخبارات متعدد فعالیت می کند، گروهای مختلف درصدد پارچه کردن ملت است رسانه ها نیز سهم بارزی را بازی می کنند، چه لازمست رئیس جمهورِ همچنین کشوری دست به کاری زند که جلو فعالیت مثبتش را بگیرد؟! همه از کم کاریها می دانیم، حالا این معاون رئیس جمور باشد یا خود او یا وزیر کابینه اش یا هم فرد دیگری. حکومتِ که بر مبنای سازشها رسمیت گرفته و بوجود آمده باشد نمی تواند چنین به اصلاحات بپردازد. نه اینکه تغییر مثبتی را بمیان نمیآورد بلکه چالش جدیدی را برای خود ایجاد می کند.

راه اصلی و سالم راست بودن رئیس جمهور با کابینه اش و ملت است، با راست بازی کردن سیاست او می تواند اعتماد ملت را بدست آورد و اصلاحات را بیاورد. رئیس جمهور باید توازن اقوام و گروه ها را در حکومت حفظ کند چون از ملت نمایندگی می کند باید نقشش را ملی بازی کند، کاری نکند که او را نمایندهٔ قوم خاص نشان دهد. اگر دکتر غنی در آینده متوجه کارها و امورات اش گردد و سیاست کاری دقیق را در پیش گیرد که خوب ورنه بقا و اقتدارش درین فضای مرموز سخت خواهد بود و با وجود میانجیگری آمر بزرگ حکومت وحدت ملی (امریکا) پایه های قدرتش سُستر از قبل خواهد شد.)

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...