۱۴۰۰ مرداد ۲, شنبه

چند روز قبل تفسیر سورهء منافقون را میخواندم، جالب و آموزنده است. هرگاه کتابی مطالعه میکنم درک میکنم یکی از مهمترین نیاز انسان مطالعه هست.
در زمان که هجرت صورت گرفت منافقین باربار خواستند میان صفوف مسلمانان مهاجر و انصار تفرقه ایجاد بکنند که به نحوی قبل از بزرگ شدن جنجال حل میگردید. پیامبر صلی الله علیه و سلم برای اصحاب خود توصیه داشتن که نمیخواهد با کشتن منافقین که طبعاً کار سادهء بود؛ برای فرصت طلبان زمینه برابر شود تا بگویند محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) دوستانش را می کُشد. او صلی الله علیه و سلم واضح این‌ مسئله را می گفت.
جای دیگر با دوراندیشی تمام دسیسهء منافقین را خنثی کردند، پس ازینکه افراد موذی خواستند فتنهء برتری طلبی را میان انصار دامن زدند به مجردی که پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم ازین مسئله باخبر میشوند به یک سفر طولانی مدت به راه افتند، در زیر گرمای طاقت فرسا مسافت زیادی را با عدهء از اصحاب میروند تا چنین ذهن و فکر شان را از درگیر شدن به توطئه دور بسازند.
مثل این سیرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم دارای درس های بزرگیست که یک مسلمان باید بخواند، بیاموزد و عملی کند.
این روزهای که لشکر سیاهی و دسته های متعصب درصدد دامن زدن تعصبات قومی و ایجاد فاصله میان ملت و به شعله در آوردن فتنه برتری جویی اند؛ منحیث یک مسلمان سخت نیاز داریم از زندگی رهبر خود ( پیامبر صلی الله علیه و سلم ) بخوانیم و قضایا را از منظر سیرت شان علیه السلام تحلیل بکنیم‌.
قطعاً عده ی مشخصاً برای دامن زدن تعصب و بیشتر سازی فاصله میان اقوام شریف کشور مامور شده اند، درعین حال تعدادی از جوانان و بزرگان درگیر غیرت و احساسات قومی و زبانی شده به جمع آنها پیوسته اند ولی کسانیکه میخواهند ازین سختی و آزمایش درامان بمانند باید با دوراندیشی و حوصلهء تمام هم خود و هم بقیه را ازین مهلکه نجات بدهند و بدون شک این مردمان نزد ملت از اقوام مختلف و الله متعال جایگاه خاصی خواهد داشت و اجر بزرگی نصیب شان خواهد شد.
امیدوارم من و شما از جمع کسانی باشیم که برای اتحاد و وحدت صف تلاش میکنند و زبان، قوم و سمت ارزشِ ندارد بلکه انسانیت، راستی و ایمانداری برای شان در اولویت قرار دارد و در عمل آنرا نشان میدهند.
الله متعال هدایت نیکی و استقامت در راه خودش را نصیب ما بگرداند. 

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

درسی که از تاریخ گرفته شود همین است!

در سی و چند سال قبل وقتی همه چیز به دست آنها افتاد به جان هم افتادند، گفتند آماده نبودیم همه چیز به یکبارگی اتفاق افتاد، طرح ما بر این بود...